یک داشبورد با طراحی خوب نقطه شروع قدرتمند برای روابط مبتنی بر داده است. بررسی عوامل موثر برای ساخت داشبوردهای نرم افزار تبلو Tableau
برنامه ریزی متفکرانه / Thoughtful Planning
1. مخاطبان خود را بشناسید
بهترین داشبوردهای تبلو Tableau با در نظر گرفتن مخاطب مورد نظرشان ساخته می شوند. این اتفاق بصورت تصادفی نمی افتد. از خود بپرسید که من این را برای چه کسی طراحی می کنم؟ آیا این یک فروشنده شلوغ است که 15 ثانیه فرصت دارد؟ برای شاخص های کلیدی عملکرد KPI است، یا تیمی است که میخواهد داشبوردهای سه ماهه را طی چند ساعت بررسی می کند؟
همچنین دانستن سطح تخصص مخاطبان خود در مورد موضوع و داده ها بسیار مهم است. به عنوان مثال، یک مبتدی ممکن است به برچسب گذاری عمل گرا برای فیلتر کردن داده ها یا پارامترها بیشتر از یک کاربر پیشرفته نیاز داشته باشد . اگر اطلاعات زیادی در مورد مخاطب ندارید، با پرسیدن سوالاتی در مورد آنها شروع کنید.اولویت ها و نحوه مصرف داده ها برای اطلاع رسانی بهترین راه برای ارائه داده ها است.
یک تیم مالی که وظیفه بررسی اطلاعات سطح بالا در مورد درآمد گردشگری بین المللی را دارد، می تواند به راحتی از این داشبورد تبلو Tableau استفاده کند.
2. اندازه صفحه نمایش را در نظر بگیرید
قبل از طراحی یک داشبورد موفق و موثر تبلو، باید بفهمید که مخاطبان شما از چه دستگاه هایی برای مشاهده داشبورد استفاده خواهند کرد.
مهمترین شاخص های کلیدی عملکرد KPI را مشخص کنید: به یاد داشته باشید که مخاطبان شما همیشه نمی توانند روی یک صفحه نمایش کوچک به این نتیجه برسند، بنابراین وقتی برای تلفن های همراه یا تبلت طراحی می کنید، فقط مهم ترین ها را نشان دهید
در این داشبورد، بیش از سه عملیات وجود ندارد این سادگی باعث کاهش سردرگمی و به تجربه کلی کاربر در تلفن همراه کمک می کند
برای صفحه نمایش گوشی، محتوا را به صورت عمودی روی هم قرار دهید: بیشتر مردم از تلفن خود در حالت عمودی استفاده می کنند. بهینه سازی داشبورد خود را در اولویت قرار دهید، مگر اینکه نیاز به نمایش نمای نقشه یا جدول زمانی گسترده به صورت عمودی برای گوشی ها داشته باشید.
در تبلو Tableau، هر زمان که داشبورد جدیدی ایجاد میکنید، طرحبندی تلفن بهطور خودکار ایجاد میشود. چیدمان محتویات داشبورد را به صورت الگوریتمی و به شیوه ای سازگار با تلفن ایجاد کنید. شما همچنین می توانید گزینه «ویرایش طرحبندی خودم» را انتخاب کنید تا به صورت دستی مواردی را اضافه و مرتب کنید و تغییرات را منعکس کنید.
3. برای بارگذاری سریع برنامه ریزی کنید
برای موفقیت داشبورد تبلو Tableau، باید اطمینان حاصل کنید که داشبوردتان زمان بارگذاری سریعی دارد، زیرا زمانهای انتظار طولانی کاربران و مخاطبان را ناامید میکند.
حتی زیباترین داشبورد هم اگر بارگذاری بیش از حد طول بکشد تأثیری نخواهد داشت. برخی از حیاتی ترین تصمیماتی که شما به عنوان طراح می گیرید در مرحله آماده سازی داده ها شروع می شود،حتی قبل از اینکه اولین نمای خود را ایجاد کنید. تا جایی که ممکن است فیلدهای محاسبه شده را در Tableau انجام دهید، اما در صورت امکان، محاسبات سطح ردیف را در پایگاه داده انجام دهید.
تعیین کنید که آیا نیاز به محدود کردن میزان داده های ظاهر شده در داشبورد خود دارید، چه با ایجاد فیلترها بر روی منبع داده یا ایجاد یک Extract بر روی منبع داده. Extract معمولاً بسیار سریعتر از منبع داده Live هستند و به ویژه برای نمونه سازی عالی هستند. به خاطر داشته باشید که Extract ها همیشه راه حل طولانی مدت نیستند. هنگام پرس و جو در برابر داده هایی که دائماً به روز می شوند، اتصال Live اغلب هنگام عملیاتی کردن نما منطقی تر است.
طراحی آگاهانه / Informed Design
4. از Sweet Spot استفاده کنید
مردم به طور غریزی شروع به اسکن صفحه نمایش از گوشه سمت چپ بالا می کنند. دانستن هدف اصلی داشبورد به کاربران کمک می کند تا از “Sweet Spot” آن استفاده کند.
همیشه در نظر داشته باشید که مخاطب شما چگونه داشبورد شما را “Read” می کند. داشبورد شما باید یک “flow” معقول و یک طرح منطقی از بخش های مختلف اطلاعات داشته باشد.
همانطور که داشبورد تبلو Tableau خود را طراحی می کنید، قسمت هایی را که گروه های منطقی را تشکیل می دهند در نظر بگیرید و از طرح خود برای گروه بندی آنها با یکدیگر استفاده کنید. سایه ها، خطوط، فضای سفید و رنگ همگی راه های مفیدی برای ایجاد اتصال هستند.
Jacob Olsufka هگزها را از نزدیک گروه بندی کرد تا ما به راحتی نقشه ایالات متحده را درک کنیم.
اکثر بینندگان محتوای وب را از سمت چپ بالای صفحه وب اسکن می کنند. هنگامی که هدف اصلی داشبورد خود را شناختید، مطمئن شوید که مهمترین نمای خود را به گونه ای قرار دهید که گوشه سمت چپ بالای داشبورد شما قرار گیرد. در داشبورد بالا، طراح تصمیم گرفت که در هدر و نمای نقشه پیامهای کلیدی را نگه دارند.
5. تعداد نمایش ها و رنگ ها را محدود کنید
برای جلوگیری از قربانی کردن “تصویر بزرگ” داشبورد خود، هنگام ایجاد داشبورد تبلو Tableau به دو یا سه نما و رنگ پایبند باشد.
هیجان زده شدن آسان است و می خواهید داشبورد خود را با هر نمای مرتبط پر کنید. اما اگر تعداد زیادی اضافه کنید، تصویر بزرگ را قربانی خواهید کرد. به طور کلی به دو یا سه دیدگاه پایبند باشید. اگر متوجه شدید که دامنه باید فراتر از آن رشد کند، داشبوردهای بیشتری ایجاد کنید یا از یک داستان استفاده کنید.
همانطور که می توانید تعداد زیادی نما داشته باشید، می توانید رنگ های زیادی نیز داشته باشید. رنگ مورد استفاده به درستی تجزیه و تحلیل را افزایش می دهد. رنگ های زیاد باعث ایجاد بار بصری برای مخاطب شما می شود، تحلیل را کند می کند و گاهی اوقات از آن جلوگیری می کند.
در اینجا یک قبل و بعد از یک داشبورد در مورد ریزش مشترکین آمده است.
این نسخه «قبل» از رنگهای تند، اشباعتر و سایههای ناسازگار استفاده میکند، که دیدن رابطه بین نمودارها را برای بیننده سختتر میکند.
نسخه بعد:
این نسخه اصلاح شده از همان داشبورد دارای طراحی مدرن با حداقل رنگ است که قالب بندی ملایمی ایجاد می کند.
به همان اندازه که سفارشی کردن داشبوردها اعتیادآور است، از اضافه کردن اشیاء غیر ضروری که مانع از ظرفیت داشبورد شما برای اطلاع رسانی سریع به مخاطبان می شوند، خودداری کنید.
پایان بخش 1
ادامه مطلب در بخش 2 به زودی منتشر میشود.
1 دیدگاه
سلام. فایلهای آخرین نسخه را از کجا میشه دانلود کرد؟؟