همگام شدن با پیشرفت های سریع فناوری و حفظ مهارت های مرتبط هیچگاه دشوارتر از این نبوده است. از زمان شیوع بیماری کرونا در اوایل سال 2020، سازمان ها سرمایه گذاری بر روی داده ها، نوآوری و فناوری را دو برابر کرده اند تا افراد خود را به مهارت ها و منابع مورد نیاز برای موفقیت در زمان های نامشخص و سریع مجهز کنند. برای رهبران کسبوکار، این به معنای تغییر سازمانی به سمت مشاغل مبتنی بر دادهها و تمرکز بیشتر بر مهارتهای داده بود، انتقالی که فقدان گسترده مهارتهای داده و سواد داده را بیش از پیش نشان داد.
از آنجاییکه دیجیتالی شدن، تمام بخش های زندگی ما را در بر میگیرد، نیاز مبرم به افرادی با مهارت های داده وجود دارد. اما در اینجا یک شکاف بزرگ است : 83 درصد از رهبران میگویند که میخواهند سازمانهایشان مبتنی بر دادهها باشد، اما تنها 33 درصد از کارمندان میگویند که کار کردن با دادهها راحت است.
سواد داده که زمانی برای دانشمندان و تحلیلگران داده در نظر گرفته شده بود، اکنون یک الزام برای همه است. از رهبران مشاغل گرفته تا کارگران خط مقدم. برای کمک به کاهش شکاف مهارتهای دادهای، در اینجا برخی از راهنماییهای مفید و آزمایششده وجود دارد که به رهبران کمک میکند تا بلوغ تحلیلی سازمان خود را تکامل دهند و سواد دادهای را در اولویت قرار دهند. با انجام این کار، آنها میتوانند با برنامهنویسی و منابعی برای پشتیبانی از تجزیه و تحلیل به نیروی کار با سواد دادهای بیشتر دست یابند تا همه ارزشهای دادهها را درک کنند.
نگاهی دقیق تر به بلوغ تجزیه و تحلیل
قبل از اینکه راهنماییهایی را به اشتراک بگذاریم، ممکن است درک تکامل بلوغ تجزیه و تحلیل و جایی که سواد دادهای مناسب است، برایتان مفید باشد.
سازمان ها در هر یک از چهار سطح بلوغ تجزیه و تحلیل عمل می کنند و از داده ها به طور متفاوتی استفاده می کنند. در حالی که این مراحل متوالی نیستند، باید به هر سطح بلوغ پرداخت زیرا یک تجارت مسیر منحصر به فرد خود را، با سرعت خاص خود، برای توسعه نیروی کار با سواد داده ها دنبال می کند. همانطور که اشاره شد، سواد داده در جایی متناسب است که شکاف مهارتی در حال حاضر بیشتر آشکار است، بین فازهای توصیفی و تشخیصی (جایی که بسیاری از سازمان ها هستند) تا مراحل پیش بینی و تجویزی (جایی که سازمان های موفق و مبتنی بر داده نشسته اند).
کاهش شکاف مهارت ها و انتقال به بلوغ تحلیلی یک شبه اتفاق نمی افتد، اما زمان شروع است. ابتدا گام های ساده ای بردارید و قهرمانان داده را در سازمان خود گرد هم بیاورید. آنها به ایجاد هیجان کمک می کنند، پیروزی های سریع ایجاد می کنند و نشان می دهند که هر کسی که دارای سواد داده باشد می تواند از نوآوری، رشد و انعطاف پذیری حمایت کند.
رویکردی جامع به سواد داده و بلوغ تجزیه و تحلیل
هر کجا که در مسیر بلوغ تجزیه و تحلیل هستید، نیروی کار امروزی شامل افراد بومی دیجیتال و غیر دیجیتال است. این پویایی چالشها و تفاوتهای ظریفی را هنگام توسعه برنامه سواد داده شما و ایجاد تاکتیکهای کلیدی در چارچوب بلوغ تحلیلی ایجاد میکند.
برای در نظر گرفتن این تفاوت های ظریف و چالش ها و در عین حال از بین بردن شکاف مهارت ها، همه را به مشارکت تشویق کنید. این برنامه چهار مرحله ای زمینه هایی از پشتیبانی رهبری، آموزش، اندازه گیری، زیرساخت و همچنین تاکتیک های مرتبط را برای بهبود سواد داده پیشنهاد می کند.
این اقدامات تکمیلی همچنین به شما به عنوان رهبران کسبوکار کمک میکند تا به بلوغ تحلیلی دست پیدا کنید:
1. همدل باشید: دانستن اینکه دادهها کجا جریان مییابند و چگونه به کار میروند، نیاز به همدلی دارد که میتوان با پرسیدن سؤال به دست آورد. به عنوان مثال: آیا منابع داده ما نیازهای کسب و کار را برآورده می کند؟ آیا افراد زمینه مناسبی برای تفسیر داده ها دارند؟ آیا ابزارهای تحلیلی که استفاده می کنیم به عملکرد بهتر افراد کمک می کند؟ آیا داشبوردها به کاربران آنچه را که نیاز دارند می دهند؟
2. سواد داده را در اولویت قرار دهید: به عنوان رهبران، ایجاد و اولویت بندی زمان و مکان برای مشارکت افراد در آموزش، پروژه ها و کارهای زیربنایی بسیار مهم است. به همان اندازه مهم، تمرکز زمان و توجه بر سواد داده خود است. وقتی اهمیت داده ها را درک کنید و روزانه از آنها استفاده کنید، رهبر داده بهتری خواهید شد و فرهنگ داده قوی تری ایجاد خواهید کرد. نیت میفیلد، معاون اوراکل و یکی از نویسندگان مشارکت کننده در Data Leadership Collaborative، میگوید: «مسئولیت من (و سایر رهبران) این است که اطمینان حاصل کنم اعضای تیم تأثیر کارشان را درک میکنند، که این باعث ایجاد حس غرور جمعی میشود. همه ما در حال ایجاد تفاوت هستیم.”
3. مهارت ها و استعدادهای داده ای مناسب را هدف قرار دهید: همانطور که سازمان ها در بلوغ تحلیلی تکامل می یابند، به نقش ها و مهارت های داده ای خاصی نیاز پیدا میکنند. استخدام استعدادهای مناسب در اولویت است. سال 2020 شاهد افزایش تقاضا برای دانشمندان و تحلیلگران داده بودیم، با این حال، 250000 نقش علم داده و تجزیه و تحلیل انجام نشد و تقاضا از عرضه فراتر رفت. برای یافتن، جذب و تطبیق استعدادها با نیازهای کسب و کار، به شرح وظایف واضحی نیاز دارید که مهارت های داده را در اولویت قرار دهد.
4. توسعه مهارتها را فعال کنید: شما نمیتوانید موفقیت سواد دادهای را بدون ردیابی و سرمایهگذاری در آموزش اندازهگیری کنید و جشن بگیرید.( چه در حال حاضر و چه بلندمدت)
آ. سیستمهای مدیریت یادگیری شخص ثالث (LMS) وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید، مانند Skilljar و TalentLMS، که تأثیر آموزش سواد داده بر کسبوکار را تسهیل، مدیریت و اندازهگیری میکنند.
ب. آموزش در حین کار شکاف های دانش را پر می کند و نقاط درد یادگیری را تسکین می دهد. برنامههای آموزشی مانند Coursera، edX، و Degreed را برای تکمیل اطلاعات آموزشی امتحان کنید و کارکنان را هدایت کنید تا آموزشهای دادهای رایگان و خودآموز را نیز امتحان کنند.
ج. برای رهبرانی که بر یادگیری و توسعه نظارت می کنند، کارکنانی را که علاقه نشان می دهند و مهارت های جدید و پرتقاضا یاد می گیرند و از پیشرفت دیگران حمایت می کنند، بشناسید و به آنها پاداش دهید.
5. ایجاد جامعه: این پایه و اساس هر فرهنگ داده پررونقی است. وقتی کسبوکارها برای سواد داده ارزش قائل هستند، راههایی برای تعامل و غوطهور ساختن مردم در زبان داده ایجاد میکنند. شما می توانید جامعه را از طریق:
آ. به انجمن Tableau بپیوندید تا ارتباطات قدرتمندی ایجاد کنید و مهارت های داده خود را به سطح بعدی ارتقا دهید.
ب. ایجاد جامعه خود که دانش داده را افزایش می دهد، مهارت ها را ایجاد می کند و ارتباط و همکاری را تقویت می کند.
سواد داده در عمل
بسیاری از صنایع از مراقبت های بهداشتی و زمینههای مالی گرفته تا تولید و خرده فروشی در امتداد طیف بلوغ تحلیلی حرکت می کنند. برای مثال در ورزش ، استفاده از داده ها برای اندازه گیری عملکرد، تکامل، رشد و تمرین ورزشکاران و نوآوری در زمینه بازی است.
در کنار صنایع مختلف ما دیده ایم که بسیاری از مشتریان تبلو مانند بانک ها و مراکز درمانی چطور ریسکهای نادیده گرفتن سواد داده را با ایجاد رضایت شغلی بالاتر، بهره وری بیشتر کارکنان و بهبود عملکرد تجاری در زمانی که روی آن سرمایه گذاری کرده اند توزین کردند.
این سازمانها و سایر سازمانها راهحلهایی مانند Tableau همراه با برنامه سواد دادهای را برای مقیاسبندی تجزیه و تحلیل، بهبود مدیریت دادهها، و کاهش بار تیمهای تحلیلی خود برای انجام سریع بینشهای عملی انتخاب میکنند.
با تعهدات سواد داده ای، چشم انداز به دست آورید
دیجیتالی شدن سرعت خروج از کرونا را کُند نمی کند. به گفته نلسون، “این توانایی دیدن و درک دادهها است که مدل دیگری برای بررسی دنیای اطرافتان به شما میدهد. این مانند یک تلسکوپ یا میکروسکوپ جدید برای افراد و مشاغل است که چیزها را به گونه ای ببینند که قبلاً ندیده اند.” من همچنین در مورد فرصت های جدید پیش رو با شتاب گرفتن سواد داده ها هیجان زده و از آنها الهام گرفته ام.
در پنج تا هفت سال آینده، شاید زودتر، انتظار دارم که مهارتهای دادهای مانند مهارتهای ارتباطی در فهرستهای شغلی غیرفنی ظاهر شوند. بهعنوان رهبران کسبوکار، به افراد خود کمک کنید تا به سطح پایهای از درک و داشتن مهارتهای دادهای- مانند خواندن، نوشتن، و حساب- برسند. از آنجا، روی بلوغ تجزیه و تحلیل سازمانی کار کنید، جایی که همه با داده ها ارتباط برقرار می کنند، متقاعد می کنند و داستان های بهتری را بیان می کنند.
برای تشویق و تعهد به سواد داده به Tableau بپیوندید. در اینجا پنج رویکردی است که ما برای توانمندسازی 10 میلیون نفر از مهارت های داده در پنج سال آینده در نظر می گیریم. حالا نوبت شماست!
با شما رهبران شروع میشود: با حمایت، سرمایهگذاری و توانمندسازی تیمهای خود، سواد اطلاعاتی بیشتری داشته باشید. درباره تأثیر سواد داده ای بیاموزید و به منابع بیشتری دسترسی پیدا کنید.
یک روش پیشنهادی: Tableau Blueprint را ببینید (مجموعهای از شیوهها و راهنماییهای برای افزایش مهارتها، قابلیتهای داده و تبدیل شدن به یک سازمان مبتنی بر داده.)
مبانی سواد داده: به آموزش داده ها و مطالب آموزشی رایگان برای کل سازمان دسترسی داشته باشید و آنها را کشف کنید.
1 دیدگاه
[…] یک مسیرموفق برای سواد داده و بلوغ تحلیلی برای همه […]