هوش تجاری (BI) برای عملکرد موفق یک سازمان ضروری است. در گذشته این حوزه یک واحد ICT یا BI جداگانه بود، با این حال فناوری مدرن این امکان را فراهم کرده که همه افراد سازمان به دادهها دسترسی داشته باشند، اما این تمام ماجرا نیست. چگونه مطمئن شویم که کاربران میتوانند دادهها را جمعآوری، تجزیه و تحلیل و تبدیل به ارزش برای سازمان کنند؟ این یک چالش اساسی در سازمانها و به خصوص مدیرعامل است.
دادهها به عنوان قطبنمای سازمان
زمانی که سازمان با ترکیبی از شهود و تعقل شکل میگرفت، برای همیشه گذشته است. شرکتی که میخواهد در این دنیای دادهمحور موفق باشد و باقی بماند باید اطمینان حاصل کند که از هوش تجاری (BI)، یعنی دسترسی به منابع مرتبط با سازمان، توانایی تفسیر دادهها و نهایتا تصمیمگیری بر اساس داده و اقدام سازمانی، استفاده میکند.
در گذشته یک بخش جداگانه در سازمان وجود داشت که پشتیبانی BI کل سازمان را انجام میداد، در حالی که فناوری مدرن این امکان را برای هر کارمند فراهم کرده است که با دادهها کار کند و از آنها به خلق ارزش بپردازد. این مورد فرصت مناسبی را برای پاسخگویی به نیاز هر بخش سازمان و شناخت کاستیهای آن فراهم میکند اما نکته آن است که تکنولوژی مناسب به تنهایی کافی نیست.
خلق ارزشی موثر با استفاده از BI و با رویکرد مدیریت تغییر
برای پیادهسازی BI موارد بیشتری لازم است. شما فقط زمانی ارزش افزوده ایجاد خواهید کرد که کارمندان بتوانند روزانه خود به تنهایی با دادهها کار کنند. این خود یک چالش است و اکثرا انجام نمیگیرد و یا کارمندان برای آن آموزش لازم را ندیدهاند.
حال سوال اینجاست که چگونه سازمان خود را به سازمانی که به خودی خود BI در هر بخش از آن انجام میگیرد، تبدیل کنیم؟ چگونه کارمندان خود را در تغییر فرهنگی ناشی از این امر با خود همراه کنیم؟ و چگونه آنها را به سطح مطلوبی از شایستگی برسانید؟
کار مبتنی بر داده نیازمند رویکرد مدیریت تغییر است که با استراتژی شرکت شروع میشود. شما به عنوان یک سازمان در چه مرحلهای قرار دارید، تصمیم دارید به کدام سمت و سو بروید و چگونه میتوانید اطمینان حاصل کنید که استراتژی شما یکپارچه بوده و با کلیه بخشهای سازمان مطابقت دارد؟ زمانی که این موارد را مرکز توجه خود قرار دادید، میتوانید اهدافتان را معین کنید. پس نیاز است که به نقش افراد، خط مشی سازمان و آموزش پرسنل توجه داشته باشید.
انجام تمارین مبتنی بر داده
به نظر کار زیادی میاد؟ همینطور هم هست. البته در عین حال میتوانید کارهای کوچک را هم در کنار آن شروع کنید، قدم به قدم پیشرفت کنید و ببینید که کار مبتنی بر داده چقدر سرگرمکننده است. به ارتباط استراتژیهای مختلف، قرار دادن ددلاین در نقشه سازمانی، بیدار کردن انگیزه کارکنان و اطمینان از آموزش آنها به مهارتهای لازم فکر کنید.
کارمندان تفاوت را ایجاد میکنند.
همانطور که در بالا ذکر شد، تکنولوژی یک امر ضروری است، اما نهایتا کارمندان هستند که تفاوت را ایجاد میکنند. کنجکاوی آنها زمانی افزایش مییابد که میبینند خودشان در محور کارها قرار دارند، دادههایی که در اختیار دارند به سوالات آنها پاسخ میدهد و به تحقق جاهطلبیهای آن بخش کمک میکند.
انگیزه کارکنان زمانی افزایش مییابد که آنها مشاهده کنند که فرآیندهای کاری به نحوی طراحی شده است که نیاز به کار با داده دارد و زمانی آنها متوجه لذت این کار میشوند که مجبور نباشند منابع دادهای را از بخشهای مختلف به هم گره بزنند بلکه به صورت یکپارچه دادهها در اختیار آنها قرار بگیرد. آنها باید موفقیت را تجربه کنند و متوجه شوند که میتوانند از دادهها برای ایجاد ارزش استفاده کنند و از آن در فرآیند کاری خود استفاده کنند.
منبع: https://appsfortableau.infotopics.com/community/self-service-bi-how-do-you-implement-it-in-practice/
دیدگاه (2)
سلام روز خوش. من برای شرکمون نیاز به پیاده سازی BI دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر
درود بر شما. میتوانید از طریق فرم استعلام قیمت درخواست خود را برای ما ارسال نمایید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی نمایند.