فرهنگ داده (Data Culture) چیست؟
فرهنگ داده (Data Culture) در واقع مجموعهای از اعتقادات، ارزشها، رفتارها و رویههایی است که در یک سازمان یا جامعه موجود است و به ایجاد و تقویت کاربرد مؤثر و هوشمند از دادهها میپردازد. در فرهنگ داده، دادهها به عنوان یک منبع ارزشمند و بینظیر شناخته میشوند و اعتقاد به اهمیت آنها وجود دارد. همچنین، افراد به اندازه کافی توانایی دارند تا از دادهها استفاده کنند و آنها را تحلیل کنند.
این مقاله به روشهای ایجاد فرهنگ داده در سازمان پرداخته و از تجارب مدیران در این زمینه بهره میبرد:
ایجاد یک فرهنگ داده محور در سازمان
سارا بارتلت، مدیر فعالسازی BI در JLL، بیان میکند که “وقتی به من گفته شد که از یک ابزار داده سنتی به یک راهحل بصری بیشتر مدرن منتقل میشوم، باید بگویم که شک و تردیدهایی داشتم. این نگرانی درباره چیزهای جدید و ناشناخته، کامل طبیعی است.”
برای سارا، لحظه تعیینکننده آن زمان بود که متوجه شد میتواند با یک کلیک دکمه تمام مکانهای شرکت خود در سراسر انگلستان را نقشهبرداری کند، کاری که با یک مجموعه ابزار داده سنتی هرگز امکانپذیر نبود.
سارا 5 استراتژی را کشف کرده است که موجب متمایل شدن قلب و ذهن افراد به پذیرش فرهنگ داده میشود:
1. از زندگی روزمره الهام بگیرید:
سواد داده را نمی توان به عنوان یک فرآیند باطنی معرفی کرد، زیرا توانایی خواندن، درک، برقراری ارتباط و ایجاد محتوا با داده ها است و تقریباً در همه جا به یک مهارت حیاتی تبدیل می شود. همانطور که شروع به درک نحوه ایجاد یک فرهنگ داده می کنید، نمونه هایی از زندگی روزمره را برای نشان دادن اینکه داده ها چقدر مرتبط شده اند، بیاورید.
2. تفکر انتقادی در مورد داده ها را تشویق کنید:
تفکر انتقادی در مورد داده ها به این معنی نیست که به هر نمودار یا تجسمی به گونه ای نزدیک می شوید که گویی مشکوک است. این بیشتر به این است که یک قدم به عقب برگردید و قبل از اینکه دادههایی را که میبینید به صورت اسمی بگیرید، سؤال بپرسید. آیا منبع داده ها درست است، و آیا می توانید تایید کنید که معتبر هستند؟ آیا راهی وجود دارد که سوء تعبیر شود و ممکن است عواقب منفی داشته باشد؟
3. بسترهایی برای اشتراک ایده ایجاد کنید:
اگر مردم از نحوه نگاه سایر افراد در سازمان به داده ها بی اطلاع باشند، به سختی می توانید آنها را به خاطر عدم همکاری سرزنش کنید. به همین دلیل ضروری است که پلتفرم هایی بسازید که بتوانند با یکدیگر صحبت کنند و ایده ها را به اشتراک بگذارند.
4. از FOMO (ترس از دست دادن) استفاده کنید:
در فرهنگ داده های قوی، اخبار خوب به سرعت منتشر می شود. اگر در مورد روش جدیدی برای انجام کارها هیجان وجود داشته باشد، مردم می خواهند بخشی از آن باشند. اگر یک بخش خاص به وضوح از روش استفاده از داده ها سود زیادی می برد، همکاران آنها نمی خواهند از دست بدهند.
5.قهرمانان را در کسب و کار پیدا کنید:
سازمان های مبتنی بر داده نیازی ندارند و نباید در سطح مرکز تعالی بالاتر باشند. برای فراتر رفتن از این مرزها، همکارانی را پیدا کنید که تصمیمات تجاری چالش برانگیزی دارند و آنها را به کاری که با تجزیه و تحلیل و تجسم انجام می دهید متصل کنید. این افراد به داده ها و تجزیه و تحلیل علاقه نشان می دهند و تمایل دارند خود را به طور طبیعی شناخته شوند.
از جامعه تا فرهنگ
Eva Murray، مدیر مربیگری شغلی Stride و مشاور فنی و GTM در Gemini Sports Analytics، خاطرنشان می کند که ایجاد یک جامعه داده گامی به سوی ایجاد فرهنگ داده است، اما این دو مترادف نیستند. در عمل، فرهنگ داده بزرگتر از جوامع داده ای تشکیل دهنده آن در یک سازمان است.
از نظر موری، فرهنگ داده به این معنی است که دادهها بخشی از هر تصمیمی میشود که مردم زمانی که تصمیمی تجاری برای فکر کردن دارند، میگیرند. آنها می گویند: خب، داده ها در این مورد به ما چه می گویند؟ اگر به اعداد نگاه کنیم، چه چیزی معقول به نظر می رسد؟
یک جامعه داده بدون فرهنگ داده ممکن است، اما در تجربه موری در دراز مدت رشد نخواهد کرد. در غیر این صورت، یک سال پس از اینکه همه افراد پرشور همه کارها را انجام دادند – ویترین ها، پوسترها را آویزان کردند و افراد تحصیل کرده – ممکن است اصلاً تغییر پایداری در اطراف آنها وجود نداشته باشد. در حالت ایدهآل، جامعه همزمان با رشد فرهنگ، کار میکند.
نکته مهم دیگر این است که شما مجبور نیستید در یک پایگاه داده یا شرکت فناوری اطلاعات کار کنید تا داده ها برای شما مهم باشد. فرهنگ داده می تواند در هر نوع شرکتی، در هر صنعتی رشد کند، زیرا همه داده ها را تولید می کنند.
در فروشگاه محلی ، آنها دقیقاً می دانند که او چه چیزی خریداری کرده است و می توانند آن را در طول زمان پیگیری کنند. آنها ممکن است از این داده ها برای سفارشی کردن موارد ویژه در یک خبرنامه ایمیل استفاده کنند.
نکته این است که شما می توانید داده ها را در هر مکانی به کار ببرید. شما حتی می توانید یک جامعه را در اطراف آن سازماندهی کنید و فرهنگی را توسعه دهید که در آن آنقدر ارزش پیدا کند که به معنای واقعی کلمه بخشی از طرز فکر همه است. این هدف نهایی است.
فرهنگ داده به عنوان ورزش تیمی
به عقیده پالمر، کار کردن به عنوان یک رهبر داده برای برخورد با داده ها به عنوان یک ورزش تیمی می تواند کمک کند که داده ها به مسیر تجاری سریعتر برای همه برسد. کار تیمی برای همه، نه فقط برای چند دانشمند، روانسازی دادهها را ایجاد میکند و اطلاعات بهتر را در اختیار هر کسی قرار میدهد.
در اینجا پالمر چند عادت فرهنگی را به اشتراک می گذارد که داده ها را به عنوان یک ورزش تیمی در نظر می گیرند.
1.آنها متخصصان داده را استخدام می کنند. ارین والدرون، کارشناس تجسم داده ها، یک بار بر اساس شرح شغلی که برای خودش نوشته بود، به طور خودکار از شغلی رد شد. او رد شد زیرا مدرک کارشناسی اش در رشته شعر بود، اما او مدت ها بود که این مهارت را به مهارت های داستان سرایی داده در سطح جهانی تبدیل کرده بود.
2. آنها یک سیستم عامل Data Fluency ایجاد می کنند. استخدام متخصصان داده تنها اولین قدم برای ایجاد یک تیم است. آموزش در داده ها مانند آموزش زبان است – بنابراین دومین عادت فرهنگ تیم دادهای مؤثر، سرمایهگذاری در «سیستمعامل Data Fluency » است که سواد داده را به داده های قابل فهم تبدیل میکند.
3.آنها یک مرکز تعالی غیرمتمرکز می سازند. یکی از عناصر ضروری سیستمعامل Data Fluency چیزی است که پالمر آن را «مرکز تعالی غیرمتمرکز» مینامد. در حالی که COE ها رایج هستند، اغلب متمرکز هستند – توسط یک خندق احاطه شده و از هم جدا شده اند.
4. آنها شهروندان تکنیکال را استخدام می کنند. کار تیمی یک خیابان دو طرفه است. بسیاری از شرکت ها خطوط روشنی را بین دفتر CIO، CDO یا CAO و خط کسب و کار ترسیم می کنند.
توتو وولف مدیر تیم و مدیرعامل تیم مسابقه فرمول یک مرسدس AMG پتروناس است. او هر سال، هر روز، هر مسابقه، و گاهی اوقات، هر دور از داده ها استفاده می کند. او روی فناوری جدید سرمایه گذاری می کند و از آن برای تصمیم گیری های روزمره با مثال استفاده می کند.
تیم های داده موفق، رهبران داده ای مانند توتو وولف دارند که با داده ها راه می روند.
۴ قانون سرانگشتی برای ایجاد فرهنگ داده
گلن اکستون، رئیس بخش تجزیه و تحلیل کسب و کار مشتری، گروه NatWest، و لوک استنکه، مبشر محصول در سیگما کامپیوتر، از دیدگاههای بسیار متفاوتی در مورد دادهها میآیند، اما در مورد نیاز فوری به ایجاد فرهنگهای مبتنی بر داده در سازمانها توافق کامل دارند.
برخی از چالش ها در مسیر داده محوری سازمان
- درک محدودی از آنچه برای ایجاد فرهنگ داده لازم است. فناوری یا فرآیند به خودی خود یک فرهنگ داده شکوفا ایجاد نخواهد کرد.
- یک دیدگاه کلی در مورد اینکه هر کارمند چگونه باید از داده ها در نقش خود استفاده کند.
- عدم وضوح مداوم در مورد نقش مدیر ارشد داده. CDO ها مشاغل زیادی دارند و در بسیاری از شرکت ها نفوذ کافی ندارند.
تجربیات گلن اکستون در سازمان :
آموزش مداوم کارکنان
هر زمان که افراد در حال پیشرفت هستند یا با ابزارها و فرآیندهای جدید آشنا می شوند، آموزش مداوم به یک امر ضروری تبدیل می شود. بدون آموزش رسمی مالی وارد تحلیل و ارزیابی کسب و کار نخواهید شد. فرهنگ داده تفاوتی ندارد.
شخصی سازی فرهنگ داده
فرهنگ داده برای موفقیت باید برای فرد شخصی سازی شود. برای مثال، داشبوردهای کیفیت دادههای شخصیشده میتوانند به کارمندان کمک کنند تأثیر فوری انتخابهای خود را ببینند، در حالی که ارتباطات حلقه بسته که اعتماد مردم را ایجاد میکند، به آنها کمک میکند به جای ترس از شکست، کنجکاوی را در آغوش بگیرند.
فرهنگ داده از بالا به پایین
یک مدیر ارشد داده باید به عنوان فردی در سازمان باشد که می تواند فرهنگ داده را حفظ کند و قابلیت داده را تا بالاترین درجه خود به نمایش بگذارد. CDO تلاشهای فرهنگ داده از بالا به پایین را به هم متصل میکند، و در عین حال رهبران تیم را قادر میسازد تا قدرت دادهها را در سراسر سازمان گسترش دهند.
نفوذ به کل شرکت
بدون رهبران داده که درک کاملی از اهمیت فرهنگ داده به ارمغان می آورند، که ارزش استراتژیک را می بینند و می دانند چگونه به آنجا برسند، فرهنگ داده فقط در جیب وجود خواهد داشت.
راههای معقول برای پیشبرد فرهنگ داده
این یادداشت یکی از راههای معقول برای پیشبرد فرهنگ داده و مدیریت تغییرات در سازمان شما است. میتوان از آن در هماهنگی با مجموعه سؤالات زیر استفاده کرد، که 19 نقطه بازرسی را که باید هنگام ایجاد فرهنگ داده در نظر بگیرید، مشخص میکند.
در اینجا چند نمونه آورده شده است:
بیشتر / More
- اگر چشم انداز عالی فرهنگ داده ای دارید اما فقط پشتیبانی پراکنده یادگیری چگونه می توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید؟
- کجا می توانید فرصت هایی را برای مسیرهای یادگیری اضافه کنید که الهام بخش مردم باشد؟
بهتر / Better
- اگر در حال حاضر داشبورد ایجاد میکنید اما این کار را بهصورت مجزا انجام میدهید، چگونه میتوانید با ترکیب دیدگاه مدیریت در مورد اهمیت سواد داده و مدیریت داده، آنها را قویتر کنید؟
- اگر در داشبوردهایی طراحی می کنید که زیبا به نظر می رسند اما از آنها برای ایجاد تصمیم گیری مبتنی بر داده استفاده نمی شود، چگونه می توانید یک مجموعه اصلی بهتر از فروش، بازاریابی، امور مالی و سایر موارد ایجاد کنید.
متفاوت / Different
- اگر افراد، توانایی، بودجه و فرآیندها دارید اما رهبران دادههای شما دیدگاه مشترکی برای فرهنگ دادههای شما ندارند، چگونه میتوانید ابتدا یکی را تعریف کنید و از شروع اشتباه اجتناب کنید؟
- اگر آموزش سواد دادهای آنلاین انجام نمیشود، باید به جای آن به جلسات یادگیری یا بعد از کار نگاه کنید؟
کمتر /Less
- آیا شما بیش از حد به پیمانکاران به عنوان منبع استعداد، در مقابل ایجاد استعداد در داخل، متکی هستید؟
شروع یک جنبش بین سازمانی
KT، مدیر ارشد بازاریابی محصول و مبشر در Snowflake در توکیو، فراتر از ایجاد فرهنگ داده در شرکت خودش رفته است. او یک جامعه آموزشی و همکاری در سراسر کشور ایجاد کرده است که در حال ایجاد فرهنگ داده در سراسر ژاپن است.
در مورد KT، او در سال 2017 در Tableau در ژاپن کار می کرد که الهام بخش ساخت چیزی شد. او دریافت که جلسات موجود برای کارمندان، مشتریان و کاربران Tableau مفید بودند، اما بیشتر آنها به نکات و توصیههایی در مورد نحوه استفاده از پلتفرم محدود میشدند.
KT چند استراتژی را برای ایجاد یک جامعه داده و تجزیه و تحلیل به اشتراک می گذارد:
1. از خلاقیت طبیعی خود استفاده کنید.
KT از ایده بازی در برنامه آموزشی Tableau که جدی نام داشت خوشش آمد. به دلیل مشکلات IP، او تصمیم گرفت نامی را جستجو کند که همان فاکتور جالب را داشت و به DATA Saber مهاجرت کرد. این نام همچنین به تیم او اجازه می داد تا سطوح آموزشی تکمیل شده مانند شاگرد و استاد را تعیین کند.
2. زمان را کنار بگذارید.
انتظار داشته باشید که برخی از شب ها و تعطیلات آخر هفته را در حالی که جامعه خود را از ابتدا شروع می کنید، بگذرانید، به خصوص اگر در حال ایجاد یک وب سایت هستید یا مجبور به استفاده از آموزش های آنلاین هستید.
3. به دستورالعمل ها و حاکمیت داده فکر کنید
اولین گروه DATA Sabers بسیار کوچک بود، با گذشت زمان، آنها راهنمایی هایی در مورد هدف، جهت و چشم انداز کلی جامعه اضافه کردند. آنچه بسیار مهم شده است برقراری ارتباط با افرادی است که باید به آن بپیوندند: افرادی که مشتاق گسترش فرهنگ داده محور در سازمان خود هستند.
4. به برابری و شفافیت فکر کنید
آخرین نتیجه ای که از یک جامعه داده می خواهید این است که آن را بسته یا نابرابر احساس کنید. اگر جامعه شما به سرعت شروع به رشد کرد، مشخص کنید که چه شرایطی دارند، چگونه باید درخواست دهید و با چه کسی تماس بگیرید تا بیشتر بدانید.
سفر فرهنگی دوگانه: سازمانی + شخصی
در پایان، چرا اینقدر مهم است که همه کارها را برای ایجاد فرهنگ داده انجام دهیم؟ زیرا هنگامی که این کار را انجام می دهید، همانطور که این رهبران داده همه موافق هستند، می توانید ارزش خود را از طریق داده ها اثبات کنید.
همین ایده ارزشمند برای کارمندان بسیار مهم است، اما در سطح شخصی. تحقیقات نشان میدهد که آنچه مردم بیش از همه در حرفهشان میخواهند این است که احساس کنند برایشان ارزش قائل هستند، چیزی با ارزش ارائه میکنند و کاری که انجام میدهند معنی دارد.
رهبران داده هرگز نباید چشم خود را از این هدف دوگانه ارزش سازمانی و شخصی دور کنند. شواهدی از هر دو نوع ارزش، نشانه فرهنگ های داده محور در سطح جهانی است.
دیدگاهتان را بنویسید