گزارش دهی با هوش تجاری
BI
گزارش دهی با هوش تجاری برای یافتن بینش، قبلا به مدلسازی دادههای گسترده و دانش عمیق SQL نیاز داشت. اما حالا گزارش دهی با BI مدرن خوشبختانه بسیار ساده تر است. گزارشدهی هوش تجاری عبارت است از بصری سازی دادههای شما در قالب گزارشها و داشبورد برای تصمیمگیری بهتر. ده سال پیش، گذراندن این روند یک مسیر دلهره آور بود. اما با فناوری امروزی، میتوانید فرآیند گزارشدهی BI را به گامهای جزئی ساده تقسیم کنید. اگر از ابتدا شروع می کنید، هشت مرحله برای گزارش BI مدرن وجود دارد که باید طی کنید. اگر از قبل یک پلتفرم BI دارید، میتوانید به مرحله 4 بروید. اما بقیه خودکار و دفترچه خود را آماده کنید
1. دسترسی به بلوغ داده
همانطور که تجارت شما رشد می کند ویا به سمت فضای ابری می رود، چهار مرحله بلوغ وجود دارد که داده های شما از آن عبور می کنند. درک اینکه در کدام مرحله هستید به شما کمک می کند تا بفهمید که چگونه نیازهای خاص خود را در مورد گزارش BI مطرح کنید.
یک کتاب کامل درباره این فرآیند بلوغ نوشته شده است که جامع و در عین حال قابل دسترس است. ما فقط یک خلاصه سریع در اینجا انجام می دهیم.
گام 1: منبع داده (پراکنده)
این گام برای زمانی است که دادههای شما در میان چند منبع جداگانه مانند Google Analytics، Salesforce و یک یا دو پایگاه داده فردی، پراکنده میشوند. در این مرحله، وقتی نوبت به گزارش BI می رسد، بخش عمده ای از کار به بحث در مورد منابع داده متفاوت شما مربوط می شود. شما مجبور هستید که تجزیه و تحلیل را در سیلوها (به عنوان مثال در Salesforce به تنهایی) انجام دهید، بدون اینکه از روش آسانی برای ترکیب آن داده ها با سایر داده های منبع(علاوه بر ریختن همه آنها در Google Sheets، که می تواند به یک سیلو مخصوص به خود تبدیل شود) استفاده کنید.
گام 2: دریاچه (متمرکز و بدون ساختار)
مرحله دریاچه داده زمانی است که شما برای اولین بار شروع به ترکیب داده ها (معمولاً به روشی بدون ساختار) از بین منابع در یک نقطه مرکزی می کنید که در آن همه با هم وجود دارند. برای انجام گزارش BI در مرحله دریاچه، باید برخی تغییرات اولیه مانند انتخاب ستون یا هش کردن اطلاعات شناسایی شخصی را انجام دهید تا مطمئن شوید که همه دادههای شما میتوانند با هم کار کنند.
گام 3: انبار (متمرکز و ساختار یافته)
مرحله انبار داده زمانی است که دادههای متمرکز خود را به گونهای ساختار میدهید که استفاده از آن را در سراسر سازمان آسانتر میکند. گزارش BI در مرحله انبار آسان است (با پلتفرم مناسب BI، که بعداً به آن خواهیم پرداخت) و بیشتر کار شما پرس و جو و بصری سازی داده ها خواهد بود.
گام 4: بازار (متمرکز، ساختاریافته و تخصصی)
مرحله بازار داده(data mart) زمانی است که تیمها در سراسر سازمان شما نیاز به دسترسی تخصصی فقط به بخشهای خاصی از دادههای ساختاریافته شما دارند. گزارش BI در مرحله data mart نیز نسبتاً ساده است، اما باید بر توانمندسازی کاربران غیر فنی برای ایجاد گزارش یا داشبورد به تنهایی متمرکز شود.
نکته مهم این است که تشخیص دهید کسب و کار شما در حال حاضر در کدام مرحله قرار دارد و از آن دانش برای کمک به انتخاب پلت فرم گزارش BI مناسب استفاده کنید.
2. پلتفرم BI خودتان را انتخاب کنید
برای انجام گزارش BI، به یک پلتفرم BI نیاز دارید. یک پلتفرم خوب BI سه نقش را ایفا می کند، که هر کدام به شما در طی چهار مرحله بلوغ دادههای ابری کمک می کند. پلت فرم BI خود را بر اساس اینکه چقدر برایتان خوب است انتخاب کنید:
جمعآوری داده
خواه مجموعه ای از منابع، دریاچه یا انبار باشد، پلتفرم BI شما باید بتواند تمام داده های مورد نیاز شما را جذب کند. توانایی جمع آوری تمام داده های شما به ویژه برای کسب و کارها در مرحله 1 مفید است، جایی که داده های شما در میان چند ابزار متفاوت پراکنده می شوند. اطمینان حاصل کنید که پلتفرم BI شما به شما امکان می دهد داده های خود را در یک مجموعه داده منسجم تر با هم ترکیب کنید (یعنی همه آن ها را ترکیب کنید).
کمک به فهم داده
پلتفرم BI شما باید امکان پرس و جو از داده های خود را با استفاده از SQL فراهم کند. هرچه پلت فرم BI کار با SQL را آسانتر کند، بهتر است. query builderهایی که استفاده از آنها آسان است، مانند visual query builder، به ویژه برای مشاغل در مراحل 2 تا 4 مفید هستند. کسبوکارها در این مراحل زیرساخت داده پیچیدهتری دارند و میخواهند کارمندان بیشتری از آن استفاده کنند. یک مثال خوب از یک پلتفرم BI که درک داده های شما را آسان می کند، Visual SQL است.
دادههای بصری شده
در نهایت، پلتفرم BI شما باید راه آسانی برای تبدیل دادههای درخواست شده به گزارشها و داشبوردها داشته باشد که بتوانید آنها را به اشتراک بگذارید و برای تصمیمگیری استفاده کنید. توانایی بصری سازی دادهها به منظور کمک به تصمیمگیری بهتر، یک عملکرد اصلی برای هر پلتفرم BI است و به کسبوکارها در تمام مراحل بلوغ دادههای ابری کمک میکند.
3. درک تفاوت بین گزارش ها و داشبوردها
گزارش BI شامل دو نوع مختلف بصری سازی است: گزارش و داشبورد. یک تفاوت کوچک اما مهم بین این دو وجود دارد، و شما باید این تفاوت را درک کنید تا نوع درست گزارش را انجام دهید.
گزارش ها ثابت هستند و از داده های تاریخی برای پیش بینی آینده استفاده می کنند. هدف از گزارش، ارائه یک تحلیل عمیق از رویدادهای گذشته به منظور اطلاع رسانی در مورد تصمیم گیری و روند پروژه است. گزارش ها بیشتر در فواصل منظم مانند هفتگی، ماهانه، فصلی و غیره ایجاد می شوند.
داشبوردها در لحظه و اغلب تعاملی هستند و بر تصمیم گیری در لحظه تمرکز میکنند. هدف از داشبورد ارائه یک بررسی پالسی در مورد نحوه عملکرد معیارهای خاص است. داشبوردها معمولاً کمی زمان راهاندازی از قبل دارند، اما از آنجا به بعد از خود مراقبت میکنند و گاه به گاه اینجا و آنجا تغییراتی انجام میدهند.
برای اهداف این مقاله، «گزارشدهی اطلاعات تجاری» فرآیند ایجاد گزارشها و داشبوردها را توصیف میکند زیرا هر دو آنها دادهها را بصری سازی میکنند تا به تصمیمگیری منجر شود. دانستن این تفاوت به شما کمک می کند تا هدف گزارش BI خود را مشخص کنید.
4. منابع خود را به هم متصل کنید
هنگامی که پلتفرم BI خود را انتخاب و راه اندازی کردید، وقت آن است که داده های خود را متصل کنید. دو راه کلی برای اتصال داده های خود به پلتفرم BI وجود دارد:
ارتباط مستقیم
پلتفرم های BI دارای اتصالات اختصاصی هستند که بیشتر کار را برای شما انجام می دهند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که جزئیات ورود و احتمالاً یک کلید ویژه برای هر منبع داده ارائه دهید. یک نشانگر اولیه خوب برای کیفیت یک پلتفرم BI، کتابخانه اتصالات آن است: هر چه بیشتر، بهتر.
تونل SSH
برای هر چیز دیگری، میتوانید از توسعهدهندگان خود بخواهید یک تونل SSH راهاندازی کنند تا منبع/دریاچه/انبار داده شما را بهطور ایمن به پلتفرم BI شما متصل کند. این گزینه برای مشاغلی که پایگاه داده های خود را روی اتصالات خصوصی دارند یا باید ملاحظات فایروال را در نظر بگیرند، بهترین است.
5. هدف و مخاطب خود را تعیین کنید
هنگامی که داده های خود را به پلتفرم BI خود متصل کردید، باید هدف گزارش BI خود را به وضوح مشخص کنید. بصری سازی BI باید از تصمیم گیری پشتیبانی کند. مخاطبان خود را با توجه به پاسخ های خود به این سوالات تنظیم کنید:
می خواهی به چه چیز برسی؟
ممکن است فقط بخواهید یک بصری سازی موقتی سریع برای نشان دادن یک مفهوم جمع آوری کنید. در هر صورت، یک هدف به وضوح تعریف شده در پشت بصری سازی ، شما را در مسیر حرکت نگه می دارد.
مخاطب شما کیست؟
برای مثال رهبران مشاغل، مشغله های زیادی دارند و ممکن است فقط به یک خلاصه اجرایی نیاز داشته باشند. از سوی دیگر، مشارکتکنندگان فردی ممکن است بخواهند موشکافی کنند و عمیقاً همه چیز را بررسی کنند. یا برعکس. همه چیز به این بستگی دارد که مخاطب شما چه کسی باشد، بنابراین مطمئن شوید که همه جنبه های گزارش BI خود را با نیازهای آنها تنظیم می کنید.
چرا آنها به داده نیاز دارند؟
به عبارت دیگر، مخاطب شما برای گرفتن چه تصمیمی به داده های پشتیبانی بیشتری نیاز دارد؟ به نحوه استفاده آنها از این داده ها و زمان استفاده از آن فکر کنید. شاید آنها به یک گزارش ثابت و یکباره نیاز داشته باشند. یا ممکن است به یک داشبورد لحظهای نیاز داشته باشند که بتوانند در طول روز آن را بررسی کنند. هنگام بصری سازی، این هدف را در ذهن خود نگه دارید.
6. کوئری دادهها
در مرحله بعد، زمان آن رسیده است که داده های مورد نیاز خود را با استفاده از کوئریها وارد کنید. داده هایی که استفاده می کنید باید توسط هدف و مخاطب شما تعیین شود.
شما کوئریها را با SQL می نویسید، یک زبان برنامه نویسی که برای ارتباط با پایگاه های داده و انبارهای داده طراحی شده است. کوئریها محدوده داده هایی را که می خواهید مقایسه کنید انتخاب می کنند و به شما امکان می دهند برای مقایسه آسان تر به آنها بپیوندید. برای مثال، میتوانید سرنخهای واجد شرایط بازاریابی را از یک منبع، مانند HubSpot، جذب کنید و آنها را با هزینههای تبلیغاتی فیسبوک مقایسه کنید.
SQL تنها راه برای پرس و جوی داده ها است، بنابراین آشنایی با آن سودمند است. بسیاری از پلتفرمهای BI روشهای اختصاصی کار با SQL دارند تا استفاده از آن را برای افراد غیر فنی سادهتر کنند.
7. داده های خود را بصری کنید
حالا به سرگرم کننده ترین بخش رسیدیم، یعنی ایجاد نمودار. شما میتوانید بصری سازی های مختلف خود را در تبلو یا هر نرم افزار دیگری به راحتی انجام دهید.
8. گزارش/ داشبورد خود را به اشتراک بگذارید
جایی که در آن گزارش BI خود را به اشتراک می گذارید به اندازه خود گزارش یا داشبورد مهم است. به طور خلاصه، شما باید بصری سازی های خود را در زمینه ای به اشتراک بگذارید که بتوان بر اساس آنها عمل کرد. چند گزینه برای در جای ارائه گزارش عبارتند از:
نگهداری گزارش/داشبورد در خود پلتفرم BI، اعطای دسترسی یا ارائه لینک به دیگرانی که لاگین هستند.
به اشتراک گذاری گزارش/داشبورد روی تلویزیون یا مانیتور.
ایجاد یک گزارش ایمیل خودکار و هشدارهای Slack مرتبط با شرایط داشبورد خاص.
جاسازی داشبورد به صورت آنلاین، در محصول خود یا در ابزارهای دیگر.
دیدگاه (2)
سلام، این پست مفید بود.در خصوص نرم افزار تبلو مطلب بزارید ممنون میشم، و اینکه فیلم دوره های آموزشی در سایت نیست، لطفا قرار بدید.
سلام، خواهش میکنم ، در خصوص نرم افزار تبلو در داخل سایت مطلب جدید قرار دادیم و به صورت هفتگی مطالب جدید قرار میگیرد، در خصوص فیلم های آموزشی، پکیج دوره اموزش به زودی در سایت قرار میگیرید.