داده ها دائماً به عنوان “نفت جدید” نامیده می شوند، در حالی که سیاستمداران غول های فناوری را با شرکت های نفتی ایالات متحده مقایسه می کنند که بیش از یک قرن پیش به قدرت رسیدند.
این “نفت جدید” از زمین مکیده نمی شود. در عوض، در حجم زیادی از افرادی که از خدمات، ابزارها و برنامه های کاربردی آنلاین استفاده می کنند، برداشت می شود.
در واقع دادههای زیادی وجود دارد که بدون ابزار مناسب برای ذخیره و پردازش آنها، سازمانها میتوانند برای درک آن تلاش کنند. این مجموعه عظیم اطلاعات در مجموع «کلان داده » نامیده می شود.
شما فقط باید به تمام زمان هایی که یک فرم آنلاین را پر می کنید، برای یک سرویس دیجیتال ثبت نام می کنید یا یک پرسشنامه را تکمیل می کنید فکر کنید تا ایده ای از حجم های تولید شده هر روز داشته باشید. به این مقدار حجم عظیمی از داده های تولید شده توسط دستگاه های متصل به وب، رسانه های اجتماعی و حسگرها در سراسر جهان را اضافه کنید، حجم عظیمی از اطلاعات را خواهید داشت که می توانید آنها را استدلال کنید.
رشد کلان داده برای کسب و کارها بسیار ارزشمند است. اگر بتوانند آن را به درستی جمع آوری و ذخیره کنند و به طور موثر آن را تجزیه و تحلیل کنند، می توانند اطلاعات و بینش های ارزشمندی را استخراج کنند که می تواند به آنها در تصمیم گیری های مهم کمک کند.
عناصر کلان داده
قبل از برداشتن هر گونه گامی برای اجرای یک برنامه تجزیه و تحلیل کلان داده، مهم است که اصول اساسی را بدانید که آن را با سایر داده هایی که یک شرکت به طور سنتی در فروشگاه های داده خود پیدا می کند متفاوت می کند.
اگرچه در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی کلان داده را تشکیل می دهد، اختلاف نظر وجود دارد، اکثر کارشناسان بر روی پنج عنصر اصلی توافق دارند: حجم، سرعت، تنوع، صحت و ارزش.
حجم: این جزء کلیدی داده های بزرگ است. کارمندان در گذشته اکثر دادهها را در سازمانها تولید میکردند، اما دادهها در حال حاضر بیشتر توسط سیستمها، شبکهها، در رسانههای اجتماعی و از طریق دستگاههای IoT تولید میشوند و حجم عظیمی از دادهها نیاز به تجزیه و تحلیل دارند.
سرعت: از آنجایی که طیف عظیمی از اطلاعات از منابع مختلف به دست میآیند، سرعت جریان دادهها به یک سازمان بسیار مهم است. این جریان داده بسیار زیاد و پیوسته است و شامل اطلاعاتی مانند ایمیل ها، پیام های متنی، پست های رسانه های اجتماعی است که همه در هر دقیقه از روز به دست می آیند. تصمیمات تجاری ارزشمند باید بر اساس دادههای موجود در زمان واقعی اتخاذ شود که نیاز به پردازش و تجزیه و تحلیل دارد. برای انجام این کار، سیستم های بسیار در دسترس با قابلیت Failover برای مقابله با خط لوله داده ها مورد نیاز است.
تنوع: انواع داده ها و منابع به طور گسترده ای متفاوت است، و آنها به دو شکل متفاوت هستند. ساختارمند و بدون ساختار داده های ساختاریافته اطلاعاتی هستند که معمولاً از یک پایگاه داده می آیند، بنابراین به خوبی سازماندهی شده و واضح هستند. از سوی دیگر، بدون ساختار دادههایی هستند که از جاهای دیگر از جمله وبسایتهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک یا توییتر میآیند و عموماً آشفتهتر هستند زیرا شامل سایر قالبهای داده مانند عکسها، ویدیوها، فایلهای صوتی و موارد دیگر میشوند. از آنجایی که داده های بدون ساختار بسیار متنوع است، ممکن است برای پردازش، تجزیه و تحلیل و ذخیره سازی مشکل ساز باشد. ابزارهایی که شامل دادههای بزرگ هستند، به دنبال پردازش این دادههای بدون ساختار برای درک آن هستند و پردازش بخش آشفته آن جزء اصلی دادههای بزرگ است.
ارزش: ممکن است حجم عظیمی از داده برای کار با آن داشته باشید، اما در نهایت اهمیتی نخواهد داشت مگر اینکه از آن هوشمندانه استفاده کنید تا بفهمید چقدر میتواند ارزش اضافه کند. باید از خود بپرسید که آیا بینشهایی که از تجزیه و تحلیل جمعآوری میکنید برای کسب و کار یا سازمان شما ارزشمند است؟ اگر از دادههای شما هوشمندانه استفاده نشود، متأسفانه ممکن است در نهایت ارزش زیادی به همراه نداشته باشد.
صحت: با توجه به حجم، تنوع و سرعت داده های زیادی که در جریان هستند، گاهی اوقات ارزیابی کیفیت اطلاعات می تواند چالش برانگیز باشد. کیفیت تجزیه و تحلیل ناشی از این داده ها تا حد زیادی تحت تأثیر این است. هنگام راهاندازی یک پروژه کلان داده، عاقلانه است که به دنبال کمک باشید تا مطمئن شوید دادهها تمیز هستند و فرآیندهای خاصی وجود دارد تا از جمعآوری اطلاعات ناخواسته و تأثیر بر کیفیت تجزیه و تحلیل و در نتیجه نتایج شما جلوگیری شود.
منبع: IT.Pro
1 دیدگاه
در خصوص کلان داده مطلب بیشتر منتشر کنید
ممنونم