گزارشدهی سلف سرویس (Self-Service Reporting) ، کاربران بدون نیاز به IT، دسترسی به داده، تحلیل، و گزارشدهی برای تصمیمگیری بهتر فراهم میکند.
گزارشدهی خودکار یک نوع هوش تجاری (BI) است که به کاربران، بدون توجه به مهارتهای فنی آنها، امکان دسترسی، تجزیه و تحلیل، و گزارشدهی از داده را بدون نیاز به کمک از سوی فناوری اطلاعات (IT)، توسعهدهندگان، یا منابع فنی دیگر فراهم میکند. هدف از گزارشدهی خودکار، توانمندسازی کاربران غیرفنی است تا از دادهها برای پاسخ به سوالات تجاری، کشف بینشها، ایجاد تصویرهای تجسمی، و به اشتراک گذاری تحلیلها استفاده کنند.
امروزه کسب و کارها به مقدار زیادی از دادهها دسترسی دارند. آمار Statista نشان میدهد که هر روز افراد حدود 120 زتابایت داده تولید میکنند. اما تا 37-40٪ از دادههای جمعآوریشده توسط کسب و کارها تحلیل نمیشوند؛ این به این معناست که بسیاری از بینشهای حیاتی بیاستفاده میمانند.
اعداد فوق نشان میدهند که در حالی که کسب و کارها در راستای راهحلهای مبتنی بر داده سرمایهگذاری میکنند، بسیاری از آنها دچار مشکلات در پیادهسازی یا استفاده صحیح از آنها هستند. اما کسبوکارهایی که موفق به پیادهسازی موفقیتآمیز میشوند، منافع عظیمی را مشاهده میکنند. بر اساس حدود 500 تا 600 کارشناس تجزیه و تحلیل و هوش تجاری از سراسر جهان، استفاده موفق از داده منجر به:
- افزایش کارایی و بهرهوری
- تصمیمگیری بهتر
- کاهش هزینههای کسبوکار
- رضایت بالاتر مشتریان، جذب و نگهداری بیشتر مشتریان
- افزایش مزیت رقابتی
گزارشدهی خودکار به کسبوکارها کمک میکند تا مزایای کامل از سرمایهگذاریهایی که قبلاً در ابزارهای داده خود کردهاند، را درک کنند.
گزارش BI سنتی در مقابل گزارش سلف سرویس
گزارشدهی سنتی در هوش تجاری نسبت به فرآیند سنتی و پایدار جمعآوری، تجزیه و تحلیل و گزارشدهی در مورد دادههای تجاری با استفاده از ابزار یا انبار داده متمرکز و فرآیندهای مدیریت فناوری اطلاعات اشاره دارد. از طرف دیگر، گزارشدهی خودکار به رویکرد مدرنتر میپردازد. این به هر کسی، بدون توجه به نقش یا مهارت فنی اشخاص، امکان دسترسی و تجزیه و تحلیل داده بدون نیاز به کمک فراهم میکند.
گزارشدهی سنتی در هوش تجاری
- افراد برای تولید گزارشات یا داشبوردها باید از IT یا دیگر متخصصان فنی کمک بخواهند.
- متخصصان باید داده را جمعآوری و مدلهای داده ایجاد کنند.
- سپس درخواستدهنده گزارش یا تجسم را مرور کرده و تغییرات را درخواست میدهد – و فرآیند دوباره شروع میشود.
گزارشدهی خودکار
- تیم IT به کارمندان دسترسی به ابزار گزارشدهی داده میدهد و کارمندان خود گزارشات یا تجسمها را ایجاد میکنند.
- کارمندان از فیلترها و ابزارهای دیگر برای ایجاد مدلهای داده بر اساس نیازهای خود استفاده میکنند.
کارمندان میتوانند مدلها یا گزارشها را بر اساس نیازها تغییر دهند یا تنظیمات اعمال کنند.
مزایای گزارش سلف سرویس
تا اخیراً، تنها شرکتهای بزرگ با توان فنی میتوانستند به بینشهای داده دسترسی یابند و از آنها برای افزایش مزیت رقابتی خود استفاده کنند. اکنون، با تشکر از گزارشدهی و تجزیه و تحلیل خودکار، شرکتهای هر اندازهای میتوانند کارمندان خود را توانمند کنند تا دادههای تجاری و مشتری را به کار بگیرند. علاوه بر پشتیبانی از تصمیمگیری، گزارشدهی خودکار به مزایای زیر نیز میانجامد:
توانمندسازی کاربران تجاری
گزارشدهی خودکار به کارمندان این امکان را میدهد که بهسرعت سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ بدهند، بدون این که به تیمهای مشغول IT منتظر بمانند. طبیعت بسیار ساده ابزارهای گزارشدهی خودکار، افراد بدون دانش فنی میتوانند گزارشات دادهای و تجسمهای مورد نیاز برای پاسخ به سوالات تجاری ایجاد کنند.
دسترسی سریعتر به داده
ابزارهای گزارشدهی خودکار دسترسی فوری به دادههای شرکت یا مشتری (در محدودههای حفاظتی که تیم IT تعیین کرده است) فراهم میکنند. این امکان به کارمندان میدهد که گزارشات یا داشبوردها را به سرعت ایجاد کنند.
انعطاف و سفارشیسازی بیشتر
هر تیم میتواند از ابزارهای گزارشدهی خودکار برای سفارشیسازی گزارشات دادهای به نیازهای دقیق خود استفاده کند. این همچنین به درک عمیقتری از داده و عملکرد شرکت منجر میشود.
دقت داده بهبود یافته
بیشتر ابزارهای گزارشدهی خودکار مدرن، در فرآیند جمعآوری داده اطلاعات پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی فراهم میکنند که داده را در طول این فرآیند تمیز و تایید میکند. این اطمینان حاصل میکند که کاربران تنها با دیدن و گزارش دادن از اطلاعات بهروز و خطایی مواجه نمیشوند.
رضایت مشتری بهتر
کارمندان داخلی تنها افرادی نیستند که از ابزارهای گزارشدهی خودکار بهرهمند میشوند. این ابزارها برای مشتریان نیز در دسترس قرار داده میشوند تا مسائل خود را حل کنند – حداقل پیش از تماس با تیم پشتیبانی شما. مشتریان احساس رضایت بیشتر میکنند و سازمان شما میتواند معیارهای رضایت را بهبود بخشد.
افزایش درآمد شرکت
با تصمیمگیری بهتر و اطلاعات دقیقتر تمام سازمان، افزایش درآمد و بازده سرمایهگذاری قابل انتظار است. این امر برای سازمانها آسانتر میکند تا به اهداف درآمدی دست یابند و مزیت رقابتی خود را حفظ کنند.
بهترین شیوه های گزارش سلف سرویس و نحوه اجرای آنها
گزارشدهی خودکار کارمندان در سراسر سازمان شما را به دلیل پرسش و پاسخ های پیشفرض بر اساس داده، توانمند میکند. این عادات ساخته شده میتوانند به افزایش بهرهوری، کاهش خطاها، افزایش نرخ نگهداری و رضایت مشتری و موارد دیگر منجر شوند.
برای دستیابی به این مزایا، ابزار باید با موفقیت به محیط گزارشدهی موجود شما پیادهسازی شود. در زیر چند شیوه برتر برای پیادهسازی این ابزار آورده شده است:
آموزش و پشتیبانی برای کاربران تجاری:
کارمندان شما ممکن است احساس احتیاط نسبت به یک ابزار جدید کنند. برخی از آنها اصلاً از یک ابزار جدید استفاده نخواهند کرد اگر اهمیت آن را درک نکنند. وقت بگذارید تا آموزش در مورد استفاده از این ابزار و پشتیبانی در طول پیادهسازی فراهم کنید. این اقدام به افزایش نرخ استفاده و بهرهوری شما کمک خواهد کرد.
مدیریت داده و امنیت:
سازمان شما احتمالاً دادههای حساس یا محرمانهای را ذخیره میکند که برای همه کاربران تجاری مناسب نیست. در نظر داشته باشید که سیاستهای دسترسی کاربر را پیادهسازی کنید تا این دادهها را حفاظت کنید. این سیاستها تعیین میکنند که چه کسانی به چه دادههایی با سطح دقیق دسترسی دارند و اطمینان حاصل کنید که تنها کاربران مجاز به مشاهده و گزارش دادهاند.
پیشگیرانه بودن به جای واکنشی:
بزرگترین مشکل سامانههای گزارشدهی سنتی این است که کافیاست که به تازگیترین دادههای شرکت گزارش دهند. به جای اینکه دادههای ممکن است روزها، هفتهها، ماهها یا حتی سالها قدیمی باشند، ابزارهای گزارشدهی خودکار اطمینان میدهند که تنها از دادههای جدید استفاده میشود. این موضوع باعث حفظ قابلیت اعتماد و قابلیت اطمینان تصمیمگیری میشود.
ایجاد مخزن مرکزی برای داده:
به جای اینکه کاربران را به چندین مکان برای گزارش داده ارسال کنید، یک مخزن داده مرکزی ایجاد کنید. در اینجا، کاربران باید قادر باشند تا آخرین اطلاعات را مشاهده کرده و با همکاران خود همکاری کنند. این کاهش احتمال خطا یا اطلاعات نادرست به اشتراک گذاری شده را کاهش میدهد. همچنین، یک مخزن داده واحد باعث آسانتر شدن بررسی میشود که چه کسانی به چه دادههایی دسترسی دارند و چه زمانی.
این تنها چند مزیتی از مزایایی هستند که گزارشدهی خودکار میتواند به سازمانها بیاورد. با ایجاد یک پایه قوی برای تصمیمگیری بهتر، فواید استفاده از این ابزارهای قدرتمند داده تقریباً بیپایان به نظر میرسد.
از قدرت دادههای خود استفاده کنید
گزارشدهی خودکار دادهها را دموکراتیک میکند و منجر به تصمیمگیریهای بیشتر و تحت تأثیر داده میشود که عملکرد کسبوکار را تقویت میکند. با آزاد کردن متخصصان فنی شما از پاسخ به هر تیکت پشتیبانی یا درخواست گزارش، اکنون زمانی برای تمرکز بر پروژههای فعال و استراتژیک باقی میماند – پروژههایی که ممکن است مهمترین اتفاقات آینده کسبوکار شما باشند.
گزارشدهی خودکار در Tableau به کمک ابزارها و قابلیتهای موجود در این نرمافزار امکانپذیر است. در زیر چند مرحله کلیدی برای انجام گزارشدهی خودکار در Tableau آورده شده است:
- اتصال به داده: باز کردن Tableau و اتصال به منبع داده مورد نظر (از جمله پایگاههای داده، فایلهای اکسل، منابع ابری مانند Google Sheets ).
- تجزیه و تحلیل داده: استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل Tableau برای ایجاد داشبوردها، نمودارها، و گزارشهای دلخواه.
- ایجاد داشبورد: انتخاب و ترتیب دادهها و نمودارها در داشبورد Tableau. این داشبورد ممکن است شامل چندین ویزوالیزیشن و شیوهنامه باشد.
- تعیین فیلترها و پارامترها: تعیین فیلترها برای انتخاب دادههای خاص یا تغییرهای پارامتری که کاربران بتوانند اعمال کنند.
- زمانبندی و برنامهریزی: استفاده از قابلیتهای زمانبندی Tableau برای اجرای گزارشها و بهروزرسانی دادهها در بازههای زمانی خاص.
- توزیع گزارشها: انتشار گزارشها به صورت خودکار به کاربران مختلف یا افراد تصمیمگیری از طریق ایمیل یا دیگر وسایل ارتباطی.
- امنیت و مجوزها: تعیین مجوزها و سطوح دسترسی برای اطمینان از امنیت دادهها و گزارشها.
- پیشبینی و هشدارها: استفاده از ابزارهای Tableau برای پیشبینی رویدادها و تنظیم هشدارها بر اساس شرایط مشخص.
سوالات متداول گزارش سلف سرویس
سوالات بیشتری در مورد گزارش سلف سرویس یا نحوه انتخاب بهترین پلتفرم دارید؟ ما شما را تحت پوشش قرار داده ایم پاسخ متداول ترین سؤالات درباره گزارش سلف سرویس را در زیر بیابید:
داشبورد سلف سرویس چیست؟
داشبورد سلف سرویس یک رابط دیجیتالی است که در آن کاربران می توانند داده ها را بدون پشتیبانی متخصصان فناوری اطلاعات جمع آوری، تجزیه و تحلیل، دستکاری و گزارش دهند. بیشتر داشبوردهای سلف سرویس دارای ابزارهای تعاملی یا نمودارهایی هستند که به کاربران در کاوش داده ها، تجسم بینش ها و ایجاد گزارش کمک می کند.
نقطه مقابل گزارش سلف سرویس چیست؟
گزارش سنتی برخلاف گزارش سلف سرویس در نظر گرفته می شود. این فرآیند به تیمهای فناوری اطلاعات یا سایر کارشناسان فنی برای جمعآوری، پاکسازی و گزارش دادههای تجاری متکی است.
منظور از تجزیه و تحلیل سلف سرویس چیست؟
تجزیه و تحلیل سلف سرویس اساساً اصطلاح دیگری برای گزارش سلف سرویس است. این فرآیند به توانایی دسترسی و تجزیه و تحلیل داده ها بدون کمک متخصصان IT یا BI اشاره دارد.
ابزارهای گزارش سلف سرویس چیست؟
اینها ابزارهایی هستند که به کاربران امکان دسترسی و دستکاری داده ها را می دهند. نمونههای رایج شامل داشبورد، گزارشها، هشدارهای دادهها و تجزیه و تحلیلهای تعبیهشده است.
دیدگاهتان را بنویسید