رنگ ها و معانی‌شان در سراسر دنیا

رنگ ها در فرهنگ های مختلف

شما معمولا در داشبوردهای خود از چه رنگ‌هایی استفاده می‌کنید؟ آیا رنگ‌هایی که در ذهن شما معنی خاصی را یادآور می شوند، لزوما برای همه افراد این گونه اند؟ اگر قرار باشد داشبوردهای خود را به صورت بین المللی و برای افرادی از ملیت های مختلف ارائه دهید رنگ‌بندی داشبوردهایتان تغییر خواهد کرد؟ بیایید ببینیم هر رنگ در هر منطقه چه مفهومی دارد. با آماتک همراه باشید.

وقتی رنگ مشکی را می بینید، به چه فکر می کنید؟ مرگ؟ تشییع جنازه؟ پاسخ تا حدی به این بستگی دارد که اهل کجا هستید. و این بدان معناست که رنگ‌هایی که در وب‌سایت و تبلیغات خود استفاده می‌کنید می‌توانند بر پیامی که مخاطبان بین‌المللی شما دریافت می‌کنند به نحوی که ممکن است شما قصد نداشته باشید تأثیر بگذارد.

قرمز

رنگ قرمز رنگ خون، رنگ شراب و رنگ یاقوت است. در هر فرهنگی، رنگ قرمز نشان جلب توجه است و احتمالاً دلیلی برای آن وجود دارد. به گفته بی بی سی، “پوشیدن قرمز می تواند فیزیولوژی و تعادل هورمونی شما را تغییر دهد و عملکرد شما را در یک مسابقه فوتبال تغییر دهد.”

اما رنگ قرمز چه نوع توجهی را برای کسب و کار شما جلب خواهد کرد؟ این تا حدی به جایی که شما بازاریابی می کنید بستگی دارد.

  • فرهنگ های غربی (ایالات متحده و اروپای غربی): عشق، اشتیاق و خطر. قرمز یک رنگ جوان و پرانرژی است.
  • فرهنگ های شرقی/آسیایی: بیشتر فرهنگ های آسیایی رنگ قرمز را با شانس، عمر طولانی و شادی مرتبط می دانند. عروس ها اغلب با لباس های قرمز ازدواج می کنند تا ازدواجی شاد داشته باشند. به طور خاص در هند، خلوص، عشق، زیبایی، ثروت و قدرت را نیز به ذهن متبادر می کند.
  • خاورمیانه: خطر و احتیاط، اما گاهی با مضامین تهدیدآمیز.
  • آمریکای لاتین: در آمریکای لاتین، قرمز به معنای اشتیاق است، اما اگر در کنار رنگ سفید استفاده شود، می تواند نماد مسیحیت باشد.
  • آفریقای جنوبی: در آفریقای جنوبی، قرمز همچنین نشان دهنده قربانی و سوگواری است.

رنگ قرمز

نارنجی

رنگ نارنجی: نارنجی رنگ نور آتش و رنگ برگ ها در پاییز است. با این حال، معانی مختلفی در سراسر جهان دارد و برخی از آنها بسیار کمتر آرامش بخش هستند.

  • فرهنگ های غربی: نارنجی رنگ پاییز و برداشت محصول است. همچنین نماد مقرون به صرفه بودن است. اما در ایرلند شمالی، رنگ پروتستان هاست. همچنین رنگ ملی هلند است، جایی که با خانواده سلطنتی مرتبط است. برای برندها، این یک رنگ سرگرم کننده و مناسب برای کودکان است که برای خریداران فوری جذاب است.
  • فرهنگ های شرقی/آسیایی: پرتقال زعفران در هند و همچنین فرهنگ های دیگر با حضور قوی هندو یا بودایی مقدس است. در ژاپن و چین نماد شجاعت، شادی، سعادت و سلامتی است.
  • خاورمیانه: خطر، ماتم و از دست دادن.
  • آمریکای لاتین: رنگ نارنجی با خورشید و زمین مرتبط است.

در ایران به نظر شما رنگ نارنجی چه حسی را منتقل می‌کند؟ آیا با موردی که نویسنده برای خاورمیانه نوشته است موافقید؟

رنگ نارنجی

زرد

زرد رنگ نور خورشید است. برندهایی مانند IKEA، Lipton و McDonald’s از رنگ زرد استفاده می کنند تا به لوگوی خود حالتی خوش بینانه و شاد ببخشند. . . اما آن‌ها فاصله زیادی با بقیه دنیا دارند.

  • در بیشتر فرهنگ‌های غربی، رنگ زرد گرمای خورشید را به یاد می‌آورد. این یک رنگ تابستانی است و همچنین می تواند نشان دهنده مهمان نوازی باشد. با این حال، در فرانسه و آلمان، گاهی اوقات با حسادت همراه است.
  • فرهنگ‌های شرقی/آسیایی: رنگ زرد همچنین در بیشتر فرهنگ‌های آسیایی دارای پیوندهای مثبت است. در ژاپن، این رنگ سلطنتی است که نشان دهنده شجاعت و رفاه است. در تایلند، این یک رنگ خوش شانس است که با پادشاه بهومیبول اخیراً درگذشته مرتبط است. اما در چین با پورنوگرافی مرتبط است.
  • خاورمیانه: در مصر رنگ زرد رنگ عزا است. با این حال، به طور کلی مفاهیم مثبت بیشتری برای بقیه منطقه دارد.
  • آمریکای لاتین: زرد نماد عزاداری در آمریکای لاتین نیز هست.
  • آفریقا: در آفریقا، زرد رنگ ثروت و موقعیت است.

رنگ زرد

سبز

سبز رنگ چمن و برگ است، به همین دلیل است که اغلب نشان دهنده طبیعت است. معمولاً به عنوان یک رنگ آرامش بخش در نظر گرفته می شود. ترسیم خط بین آبی و سبز ممکن است دشوار باشد، اما در برخی از زبان ها به عنوان یک رنگ جداگانه نامگذاری نمی شود.

  • فرهنگ های غربی: در فرهنگ های غربی، رنگ سبز اغلب به معنای حسادت است. با این حال، به دلیل ارتباط آن با ایرلند و شبدرهای چهار برگ، شانس را نیز به ذهن متبادر می کند. و چون چراغ سبز به معنای رفتن است، می تواند نماد پیشرفت باشد. سبز همچنین در بازاریابی برای نشان دادن آگاهی زیست محیطی استفاده می شود.
  • فرهنگ های شرقی/آسیایی: رنگ سبز نشان دهنده طبیعت، باروری و جوانی در بیشتر فرهنگ های شرقی است. با این حال، در چین نیز نشان دهنده خیانت است.
  • خاورمیانه: در خاورمیانه نیز رنگ سبز نشان دهنده باروری، پول و ثروت است. به همان اندازه مهم، رنگ اسلام نیز هست.
  • لاتین/آمریکای جنوبی: در مکزیک، سبز رنگ ملی است و میهن پرستانه محسوب می شود. با این حال، سبز در برخی از کشورهای لاتین و آمریکای جنوبی نیز رنگ مرگ است.

رنگ سبز

آبی

آبی رنگ مورد علاقه برندهای بین المللی است. اگرچه معانی آن در فرهنگ‌ها متفاوت است، اما تقریباً به طور کلی مثبت هستند.

  • فرهنگ های غربی: آبی نشان دهنده اعتماد و اقتدار است. این با آرامش همراه است، بلکه با غم و اندوه نیز همراه است.
  • فرهنگ های شرقی: آبی نشان دهنده جاودانگی، شفا و آرامش در فرهنگ های آسیایی است. در هند، رنگ کریشنا است و به معنای قدرت است.
  • ترکیه، یونان، ایران، افغانستان و آلبانی: در این کشورها طلسم آبی شرارت را دفع می کند.
  • خاورمیانه: ایمنی، حفاظت و معنویت با این حال می تواند نشان دهنده عزاداری باشد.
  • آمریکای لاتین و جنوبی: در مکزیک، رنگ آبی می تواند نشان دهنده سوگواری باشد.

رنگ آبی

بنفش

رنگ بنفش از آنجایی که تولید رنگ بنفش از نظر تاریخی گران بود، اغلب با ثروت همراه است.

  • فرهنگ های غربی: بنفش نشان دهنده سلطنت، ثروت و شهرت است. با این حال، در برخی از نقاط اروپا، با مرگ همراه است.
  • فرهنگ‌های شرقی/آسیایی: بنفش در بیشتر فرهنگ‌های آسیایی نشان‌دهنده نجابت است. با این حال، این نماد عزاداری در تایلند است.
  • خاورمیانه: در اینجا نیز رنگ بنفش نشان دهنده ثروت است.
  • آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی: در برزیل رنگ بنفش نشان دهنده سوگواری یا مرگ است.
  • آفریقا: رنگ بنفش در آفریقا نیز نمادی از سلطنت و ثروت است.

رنگ بنفش

مشکی

در مورد سیاه چطور؟ همه رنگ های رنگین کمان با هم مخلوط شدند و به رنگ شب، تاریکی و سایه ها تبدیل شدند. شاید تعجب آور نباشد که رنگ سیاه معانی نمادین زیادی در سراسر جهان دارد.

  • فرهنگ‌های غربی: در فرهنگ‌های غربی، رنگ سیاه می‌تواند نشان‌دهنده پیچیدگی و رسمی بودن باشد. با این حال، رنگ اصلی مرگ، عزاداری و تشییع جنازه نیز هست. سیاه تاریکی و گاهی شر را به ذهن می آورد.
  • فرهنگ های شرقی/آسیایی: در چین، رنگ سیاه برای پسران جوان است. مفاهیم مثبت دیگری مانند سلامتی و رفاه دارد. در ژاپن نماد رمز و راز و انرژی زنانه است. در هند می تواند نماد شر، شورش یا مرگ باشد.
  • آمریکای لاتین/آمریکای جنوبی: سیاه نشان دهنده مردانگی است و برای عزاداری نیز استفاده می شود.
  • خاورمیانه: در خاورمیانه، رنگ سیاه نشان دهنده شر، رمز و راز و ماتم است. با این حال، ممکن است تولد دوباره را نیز نشان دهد.
  • آفریقا: سیاه نشان دهنده بلوغ و مردانگی در برخی فرهنگ های آفریقایی است.

رنگ سیاه

سفید

سفید معمولاً به عنوان رنگ پس‌زمینه استفاده می‌شود، بدون اینکه خود اهمیتی داشته باشد. با این اوصاف، هنوز ارزش دیدن معنای آن در فرهنگ های مختلف را دارد.

  • فرهنگ های غربی: رنگ سفید نماد پاکی، بی گناهی، خوبی و صلح است. با این حال، در ایتالیا، به طور سنتی برای مراسم خاکسپاری نیز استفاده می شود.
  • فرهنگ های شرقی/آسیایی: در بیشتر فرهنگ های شرقی، رنگ سفید نشان دهنده مرگ و سوگواری و همچنین ناراحتی و بدبختی است.
  • خاورمیانه: رنگ سفید هم پاکی و هم عزاداری را در خاورمیانه به ذهن متبادر می کند.
  • آمریکای لاتین/آمریکای جنوبی: در آمریکای لاتین و جنوبی، رنگ سفید نیز نشان دهنده صلح است
  • آفریقا: در آفریقا، رنگ سفید نماد صلح، پاکی، خوبی و خوش شانسی است. با این حال، در اتیوپی نیز نشان دهنده بیماری است.

رنگ سفید

باید به این نکته اشاره کنیم که لزوما رنگ ها در تمامی کشورها در یک منطقه یک مفهوم ندارند، برای مثال شاید نارنجی در بعضی کشورهای خاورمیانه به معنای خطر و ماتم و…باشد، اما در ایران این رنگ نشان جوانی، نشاط و پرشور بودن است. همچنین اینها همه فقط دستورالعمل های کلی هستند. شناخت مخاطبان خود مانند همیشه کلیدی است. فرهنگ بخش بزرگی از آن است، اما همیشه تمام داستان نیست.

استفاده درست از رنگ در داشبورهای تبلو فقط بخشی از نکاتی است که باید به آن دقت کنید.
منبع: k-international